Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningsociala medier

Att skriva i sociala medier – gör inte som alla andra

torsdag, 3 januari, 2019

skriva_for_sociala_medier_2

skriva_for_sociala_medier_1

Jag har märkt att många tror att jag har en massa bestämda åsikter om vad man ska och inte ska göra i sociala medier. Det är precis tvärtom faktiskt! :)

Min grundinställning är att det egentligen inte finns några rätt och fel (så länge man håller sig inom lagens ramar förstås). Jag tycker inte att man måste en massa saker, bara för sakens skull. Och jag vet att det som är rätt för ett företag kan bli tokigt för ett annat.

Som det här med att skriva i sociala medier. Visst, det finns skrivregler och grammatik och sånt. Men egentligen tycker jag att man kan skriva som man vill.

Missförstå mig rätt. Varje företag och myndighet ska förstås skriva på det som är mest relevant relaterat till syfte och tänkta läsare. Då brukar det till exempel vara en fördel att stava rätt, inte särskriva och ha ett vårdat språk (det inger förtroende). Det kan också vara bra att skriva om sådant som intresserar publiken och undvika en alltför opersonlig ton (då blir det lättare att få och behålla följare).

Men jag tror inte på standardlösningar och jag har inga färdiga punktlistor som passar alla. Däremot vet jag att varje företag, myndighet och kommunikatör har mycket att vinna på att hitta sitt ”bästa sätt att skriva i sociala medier”. Det är nog en av de saker som jag gillar mest med att föreläsa och hålla kurser – att hjälpa deltagarna att hitta just sin rätta väg.

Detta och lite till pratar jag om när vi kör igång kursåret på Kreafon med kursen Att skriva för sociala medier. Jag hoppas att deltagarna är lika taggade som jag! :)

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.