Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingkommunikation i offentlig sektorplatsvarumärke & platsmarknadsföringvarumärke & strategisk kommunikation

Positiv utveckling i kommunen

måndag, 14 januari, 2019

varumarke_kommun

Å vad jag blir glad av att läsa om utvecklingsprojekt som gör skillnad på riktigt!

Ni som har följt med mig här i bloggen vet att jag har en väldigt bred syn på begreppet varumärke. Min syn är långt ifrån ytliga reklamkampanjer och ”sminka grisen”-strategier.

Istället tror jag på faktiska förändringar inifrån – i kombination med kompetent kommunikation. För mig är ”varumärkesutveckling” i stort sett synonymt med ”verksamhetsutveckling”. Och i stort sett alla seriösa varumärkesprojekt innebär också i praktiken förändringsarbete.

Häromdagen fick jag syn på projektet ”Lev din dröm” som marknadsför Falkenberg, närmare bestämt Falkenbergs landsbygd, som ”den perfekta platsen att bo och verka på”. Genom projektet vill man få fler företagare att flytta till Falkenbergs landsbygd.

Det här är ett riktigt gott exempel på platsmarknadsföring, tycker jag. Man

  • tar tillvara på det man har (i detta fall att Falkenberg har ett av landets bästa företagsklimat – plats 10/290 i 2018 års ranking – och att det finns många hus som står tomma i onödan.)
  • gör något för att åstadkomma faktisk förändring (projektet Lev din dröm), och
  • kombinerar det med ärligt engagemang och skicklig kommunikation.

Bra jobbat, tycker jag!

Men vad har landsbygdsutveckling med ”varumärke” att göra? undrar säkert någon. Mycket, skulle jag säga. Med en bred syn på varumärket kan egentligen allt utvecklingsarbete kallas varumärkesarbete, om man vill.

En fördel med att betrakta landsbygdsutveckling som ett slags varumärkesarbete är att en kommun kan få en röd tråd genom allt det som ska skapa den önskvärda helheten (oavsett om det handlar om stadsutveckling, skolutveckling, landsbygdsutveckling, hållbarhetsarbete, kompetensförsörjning eller något annat).

I min bok Kommunen & varumärket skriver jag om kommunens tredelade varumärke (kommunvarumärke/ organisationsvarumärke, arbetsgivarvarumärke och platsvarumärke). Tre delar som behöver hänga samman.

Ett exempel: En kommun som vill attrahera fler företagare behöver dels ha en attraktiv plats (platsvarumärke). Det behövs också en väl fungerande kommunal service (organisationsvarumärke) för att få företagarna att vilja flytta dit och stanna. För att kunna tillhandahålla en god kommunal service behövs kompetent personal som ger denna service. Kommunen behöver alltså kunna attrahera lämpliga medarbetare (arbetsgivarvarumärke).

Jag hoppas att allt fler kommuner får upp ögonen för detta sätt att arbeta. Det gör gott för både invånare, medarbetare, företagare och besökare.

Mer om kommuners varumärken kan du också läsa i Kreafons rapport Attraktiv kommun 2018.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.