Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingarbetsgivarvarumärke & employer brandingdigital kommunikation & digital marknadsföringvarumärke & strategisk kommunikation

Kundservice gör gott för varumärket

tisdag, 22 januari, 2019

kundservice

Jag läste någonstans att tre av tio medarbetare upplever att kunden är prioriterad på sin arbetsplats. Bara tre av tio!

Jag visste sedan tidigare att svenska företag ligger långt efter företag i andra länder vad gäller kundservice, men ja… vi verkar ligga väldigt långt efter ;)

Hur som helst tänker jag att den där kulturen eller inställningen – eller vad man nu vill kalla det – kan påverka ett företags varumärke på ett negativt sätt. Jag skulle säga att kundbemötande och kundservice blir allt viktigare för den som vill ha ett starkt varumärke. En bristande service kan leda till missnöjda kunder, vilket i sin tur kan leda till negativt surr i sociala medier… och så är den negativa spiralen igång.

Visst går det att bli bättre på att bemöta negativa kommentarer i sociala medier. Men det är ännu smartare att försöka ta reda på hur det går att minska antalet missnöjda kunder. Det handlar ofta om servicegrad, bemötande, säljmetoder… och till syvende och sist om varumärkesstrategier:

Vill ni bygga in förstklassig kvalitet och service i ert varumärke? Vad betyder det för er och hur ska ni arbeta med det i praktiken? Och, sist men inte minst – hur får ni medarbetarna (fler än tre av tio!) att tänka kund?

Jag tänker också att allt det här berör arbetsgivarvarumärket i allra högsta grad. Hur då? Jo, ett företag som vill leverera service måste också ha förmåga att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare med ett kompetent kundtänk och hög servicekänsla. Det är lättare att sikta på att få in personer med rätt inställning från början än att försöka förändra dem i efterhand…

Som vanligt hänger allt ihop med vartannat. Intressant! Kan även tipsa om att vi längre fram i vår håller en kurs i kundservice i digitala kanaler.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Kundservice gör gott för varumärket”

  1. Andreas säger:

    3/10 är ju riktigt superusla siffror.. Här får man bara hoppas att ledningsgrupper, VD:s och övriga beslutsfattare inser allvaret och vikten med detta genom att ha rätt person på rätt plats inom företaget. Att låta duktigt och kunnigt folk förbättra denna så viktiga del är vad det handlar om och att inte ha skygglapparna på och inte vilja se problemet eller de förbättringar som alltid kan göras.

  2. Kreafon säger:

    Så sant! :)

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.