Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringsociala medier

Skillnaden mellan en influencer och en social media manager

måndag, 28 januari, 2019

influencer_socialmediamanager

Först en ordförklaring för att slippa begreppsförvirring. Vad betyder influencer? Vad är en social media manager? Så här använder jag följande ord i denna bloggpost:

  • Influencer = person som har en så stor publik i ett eller flera sociala medier (till exempel YouTube, Instagram, podd eller blogg) så att kanalen genererar intäkter.
  • Social media manager = kommunikatör/marknadsförare som sköter sociala medier och marknadsföring i digitala kanaler åt ett företag (som anställd eller frilans). Kan även kallas ”kommunikatör för digitala kanaler”, ”online manager”, ”marknadsförare sociala medier” eller liknande.

En influencer är otroligt skicklig – annars hade hen inte fått så många följare och ett så stort genomslag. Skickligheten ligger i att kunna berätta och paketera sin berättelse på sådant sätt som attraherar och får spridning. Imponerande! Det betyder goda kunskaper i innehållsproduktion (t.ex att fota och skriva, om det gäller Instagram), men också att personen har fingertoppskänsla för vad publiken vill ha och vad som får spridning.

…alltså är en influencer den perfekta personen för ett företag som vill rekrytera en social media manager! Nej, riktigt så enkelt är det dessvärre inte.

Det är lätt att tro att en influencer vore den bästa personen att sköta företagets sociala medier. I vissa fall funkar det jättebra. Det handlar ju om samma saker – YouTube, Facebook, Instagram, skriva, fota, filma, tagga och så vidare. Men i andra fall fungerar det inte alls.

Det är skillnad på en influencer och en social media manager. En jättestor skillnad, skulle jag säga.

Den största skillnaden är nog att en influencer själv väljer sin berättelse, så att säga. En inredningsbloggare har själv valt att skriva om inredning. Det är självvalt av en vloggare att ”paketera sitt vardagsliv” till en omtyckt följetong. En matintresserad person med känsla för fotografering kan göra succé på Instagram.

Som social media manager väljer du inte själv vad du ska berätta. Det ska handla om företaget, på ett eller annat sätt. Det finns också ett tydligt syfte med kommunikationen. Den ska exempelvis leda till fler sålda produkter, ett bättre rykte eller fler nya medarbetare. En riktigt skicklig kommunikatör kan skapa en attraktiv story om vilket företag som helst – oavsett om det handlar om schampo, industriemballage eller klimatforskning. En proffskommunikatör har kunskap och verktyg för att bygga upp en bra story, och måste/får inte i första hand utgå från sig själv.

Som ”proffskommunikatör” måste du anpassa dig. Du måste ha koll på hur man lägger strategier utifrån syfte, tänkta målgrupper och budskap. Du måste också ha förmågan att fånga upp och avgöra vad som är kommunicerbart och attraktivt att kommunicera. Dessutom kan du var styrd av diverse policyer som gör att du inte kan uttrycka dig eller berätta om det ena eller det andra på det sättet som du vill. Sådant behöver en influencer oftast inte tänka på, eftersom man själv sätter gränserna och kommunicerar om sånt man gillar. Att kommunicera i ett företags sociala medier är oftast väldigt långt ifrån hur man som man själv, som egen person, använder sig av sociala medier.

Jag har otroligt stor respekt för både skickliga influencers och skickliga kommunikatörer. Men av olika anledningar, eftersom de är bra på olika saker. Därmed inte sagt att det ena är ”bättre” än det andra. Bara olika.

Vad spelar det här för roll då? Av två anledningar, tänker jag.

  • Som företag/organisation och arbetsgivare är det bra att tänka till innan man anställer en influencer för att sköta företagets sociala medier (trots att hens stora publik kan imponera)
  • Om man som influencer söker jobb som social media manager, så är det bra att vara beredd på att jobbet som social media manager antagligen kommer att skilja sig otroligt mycket från det man är van vid.

Fotnot: Jag har de senaste 10 åren utbildat både influencers som vill bli digitala kommunikatörer/social media managers och kommunikatörer som vill få bättre koll på sociala medier och digitala kanaler. Oavsett från ”vilket håll”  man kommer finns det två saker som jag tycker viktigt att kunna för en social media manager: 1) Det strategiska och taktiska tänket utifrån företagets affärsmål, 2) Förmågan att skapa innehåll utifrån ett givet syfte och tänkta målgrupper (som eventuellt har helt andra intressen än en själv).

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.