Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigital kommunikation & digital marknadsföringdigitalisering

Digitalisering handlar inte (bara) om teknik

tisdag, 2 april, 2019

digitalisering_datorisering

Det pratas mycket om digitalisering inom de flesta branscher och områden. Det görs mycket också. Ändå kan jag ibland bli frustrerad över att det ”inte händer något”… Jo, jag vet. Stora förändringar måste få ta tid. Men ibland känns det som att man komplicerar vissa saker i onödan. Eller att okunskap ger rädsla, vilket i sin tur blir en bromskloss.

Jag läste någonstans att det är typiskt Sverige att fokusera på teknik, hårdvara. Kanske är det så. Vi var exempelvis tidiga med hemdatorer (tack vare hem-pc-reformen 1998) och Sverige har en hög andel internetanvändare sedan länge.

Det är en förutsättning att ligga långt framme vad gäller teknik. Men det räcker inte. ”Digitalisering” är ju inte detsamma som ”datorisering”. Ett par exempel på vad jag menar:

  • Det räcker inte för ett företag att använda digitala kanaler för att kommunicera och marknadsföra. Hela organisationen behöver anpassas för att det ska bli bra på riktigt. Till exempel behöver många i företaget ha förståelse för att kunderna ofta kräver snabba svar i digitala kanaler/sociala medier, vilket i sin tur kan påverka nyckelpersoner som sitter inne på svaren. Kanske behöver dessa personer förändra arbetsrutiner för att kunna ge kommunikatörerna snabb information.
  • Det räcker inte att kommuner/skolor köper in datorer, chromebooks, ipads och andra digitala verktyg till eleverna. Hårdvara måste komma tillsammans med kompetensutveckling för lärarna, en plan för hur den digitala tekniken ska integreras i undervisningen med mera.

Om man enbart fokuserar på den digitala tekniken, och tror att den är hela lösningen så går man bet, förr eller senare:

  • Företaget som använder sociala medier riskerar att få arga kunder på grund av sena svar, om man inte anpassar organisation och rutiner för att kunna ge en snabb kundservice.
  • Kommunen/huvudmannen/skolan som enbart fokuserar på hårdvara och digitala verktyg gör i värsta fall många elever en otjänst. Så här: Ett argument för datorer/ipads/lärplattor och andra digitala verktyg i skolan har varit att man vill minska klyftorna. Alla barn har ju inte tillgång till tekniska prylar hemma. Men! Att enbart förse elever med lärplattor och digitala verktyg – och bortse från kompetensutveckling, lärarstöd, pedagogiska planer o.dyl – ger i värsta fall ge en tvärtomeffekt: De elever som verkligen skulle behöva stöd i skolan halkar efter, samtidigt som elever med digitalt kompetenta föräldrar avancerar snabbt. Och klyftorna ökar (det finns forskning att söka upp kring detta, för den som vill läsa mer).

Jag tror att både företag och organisationer, oavsett bransch och verksamhetsområde, behöver se upp med ”osund”, alltför snäv, teknikfokusering.

Jag vet inte om det är typiskt svenskt. Men kanske är det så att Sverige – både näringsliv, offentlig sektor och vi individer – har halkat efter, mer än vad vi förstår, vad gäller ”den mjuka” aspekten av digitaliseringen. Kanske behöver vi bli bättre på alla dessa otekniska, men viktiga, aspekter för en framgångrik digitalisering – företagskultur, värderingar, verksamhetsutveckling, generell digital kompetens, att som person kunna navigera och föra sig naturligt i digitala sammanhang (nätvett, om man så vill) och en massa annat.

Eller kanske är det bara jag som är otålig :)

Foto: Bildarkiv Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Digitalisering handlar inte (bara) om teknik”

  1. Pia säger:

    Hej och tack för bra inlägg. Jag är en gammal räv inom kommunikationsområdet och har alltid tjatat om att ”allt kommunicerar”. Digitalisieringen gör devisen mer aktuell än någonsin. :)
    hälsningar, Pia

  2. Kreafon säger:

    Kul att du gillar! Och visst är det så :) //Lena

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.