Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigitaliseringföreläsning, kurs, utbildninginternkommunikationkommunikation & ledarskap

Att kommunicera i förändring

torsdag, 25 april, 2019

forandringskommunikation

Det sägs att sjuttio procent av alla förändringsförsök i organisationer misslyckas. Det beror självklart på flera olika anledningar. En kvalificerad gissning är att det finns en stor utvecklingspotential vad gäller kommunikativa insatser.

Att genomföra en förändring handlar väldigt mycket om att, med hjälp av kommunikation, skapa förtroende och trygghet. ”Förändringsledning” kan i väldigt många fall bytas ut till ”förändringskommunikation”, så som jag ser det.

Det finns mycket att utveckla inom detta område, för både kommunikationsstrateger, kommunikatörer och företagsledare. Dessutom vet jag att kommunikatörer kan vara bra som coacher för ledningsgruppen.

Förändringskommunikation är kort sagt planerade kommunikationsinsatser i syfte att få människor i en organisation att förstå och bidra till en förändring. Det kan också handla om att – på ett förtroendeingivande och varumärkesbyggandet sätt – kommunicera förändringar gentemot kunder och omgivning.

”Förändring” kan vara en stor omorganisation, stora digitaliseringsprojekt och andra omställningar som påverkar medarbetare, kunder och/eller leverantörer. Men ”förändring” är också ett allt vanligare normaltillstånd på många ställen – i strävan efter att hänga med i dagens snabba utveckling. Det ställer nya krav på kompetent kommunikation.

Kommunikatörer är proffs på att kommunicera. En kommunikatör kan ha koll på vad, när och hur något ska kommuniceras. Men! Kommunikatörer kan inte trolla med knäna :) Med det menar jag att kommunikatörer i de flesta fall är beroende av andra, för att kommunikationen ska bli riktigt bra.

I förändringsarbeten är det till exempel väsentligt att kommunikatörerna får information från ledningsgruppen, och andra inblandade. God framförhållning är också att rekommendera, så att det finns tid att planera kommunikationen. I andra lägen kan ledningen behöva vänta med vissa förändringar/beslut, rådgöra med kommunikationsavdelningen, så att förberedande kommunikation hinner gå ut till alla berörda.

Misslyckad förändringskommunikation kan leda till kriser av olika slag, inte minst förtroendekriser. Med ett sämre förtroende (hos medarbetare och/eller kunder) blir det ännu svårare att genomföra förändringen… Det hela kan lätt bli en negativ spiral.

Så, hur vänder man på det då? Hur får man till en förändringskommunikation som skapar förtroende och engagemang? Det finns många svar på de frågorna, meningen universallösning. Inte heller någon enkel checklista. Men! Det finns arbetssätt och konkreta verktyg, för att få till ett metodiskt och målinriktat arbete.

Om detta, och lite till, pratar jag om på vår kurs i förändringskommunikation, Förändring & förtroende nu i höst. Håll utkik på kurssidan, så hittar du mer information där (inom kort). Du kan också maila info@kreafon.se om du vill bli påmind när det går att anmäla sig till kursen.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.