Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kundservicedigitaliseringguider & tipsinternkommunikation

Digital kompetens, informationsstress och omtanke

fredag, 26 april, 2019

informationoverload

Jag tänker att det finns ett stort värde i att öka varje medarbetares digitala kompetens, eller vad man nu vill kalla det. Digital kommunikationsförmåga kanske är bättre.

Alltså, hur man använder digital teknik för att kommunicera med kollegor och andra. Det här med mail till exempel. Och kopior, eller cc*, till personer som varken behöver eller vill ha den informationen. Jag kan undra hur mycket det kostar i tid, varje år, att en himla massa människor lägger en himla massa tid på att läsa en himla massa – för dem – meningslösa mail. Jättedyrt. Och onödigt.

Vi alla behöver bli bättre på att ”kommunicera omtänksamt”. Bara för att man KAN maila en kopia (eller massor!), så är det inte säkert att man bör göra det. Bara för att det går att skicka meddelanden dygnet runt, så kanske man inte ska göra det.

Jag vet till exempel många föräldrar som känner sig överösta av veckobrev, mail och notifikationer från skolan. Vissa försöker beta sig igenom. Andra har helt enkelt gett upp, orkar inte. Och så ska det ju inte vara, så klart. Grundtanken är ju att information och dialog ska underlätta, för båda parter.

Det finns gott om exempel på ”omedvetet informationsmissbruk” från olika sammanhang. Folk blir bombarderade från olika håll och kanter. I värsta fall skapar överbelastning (information overload) en stress, på riktigt. Som i det stora hela kan vara en bidragande orsak till att folk mår dåligt, på riktigt. Därför måste vi alla behöver bli bättre på att kommunicera omtänksamt. För om vi inte gör det kan det totala informationsflödet för någon annan bli ohållbart, och i värsta fall skadligt.

Omtänksam information, eller omtänksam kommunikation, kanske borde myntas som nytt begrepp? Generellt sett tycker jag, när det gäller information som ska gå ut till många, att utgångspunkten bör vara:

  • Kort och koncist
  • Enkelt språk
  • Tydliga rubriker
  • Logisk ordningsföljd
  • Det som står ska vara relevant för alla/majoriteten av mottagarna
  • Det ska gå snabbt att läsa
  • Länka(r) till fördjupad information, så att de som är intresserade kan läsa vidare
  • Skippa bilder som inte är relevanta

Att vara ”digitalt kompetent” är inte bara att kunna veta hur man använder mobilen och vilka knappar man ska trycka på för att skicka information. Att vara digitalt kompetent handlar också om att kunna använda digital teknik med ”sunt förnuft”, eller vad man nu vill kalla det. Nätsmart, kanske? Fler borde vara ännu mer nätsmarta! Det är en allmänbildning som alla behöver ha.

Det borde pratas mer om det här. Kan ju tyckas petigt, men många bäckar små blir till en ohälsosam flod…

Hur kan vi alla, var och en av oss, bli mer medvetna om hur vi kommunicerar och hur det påverkar andra?

 

Foto: Bildarkiv, Kreafon
*cc (Carbon copy): meddelandet sänds så att de andra mottagarna kan se mottagarens adress. Bcc (Blind carbon copy), gömd kopia: meddelandet sänds till mottagaren så att de övriga mottagarna inte kan se hens namn.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.