Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingarbetsgivarvarumärke & employer brandinginternkommunikationkommunikation & ledarskapvarumärke & strategisk kommunikation

Tillitsbaserad styrning, kommunikativa medarbetare och kundservice

fredag, 10 maj, 2019

tillitsbaserad_styrning1

Det har varit en händelserik vecka! Här kommer några snabba reflektioner…

Tillitsbaserad styrning verkar vara på tapeten lite här och var. Jag stöter på det på många ställen och i olika skepnader. Intressant! För att kunna skifta från hierarki/toppstyrning/new public management (eller vad man nu vill kalla det) till tillitsbaserad styrning och ledning (eller vad man nu vill kalla det) tänker jag att det behövs en kommunikativ organisation. Det är en intressant utmaning och många möjligheter för kommunikatörer, kommunikationsstrateger och – inte minst – ledare och chefer. Begreppet tillitsbaserad styrning känns också närbesläktat med kommunikativt ledarskap. Jag ser med spänning fram emot att följa utvecklingen.

Mer än en gång, bara nu i veckan, har jag pratat (framför allt lyssnat) om överfulla inboxar och internkommunikation som ”inte går fram”. Frustration över att ”folk” inte ”har tagit in information” verkar vara enorm. Olika personer, från vitt skilda sammanhang, berättar om det ena än det andra. Vad sägs till exempel om 200 olästa mail när man öppnar mailprogrammet på morgonen kl 8? (och den stress det skapar). Det verkar vara vardag, för alldeles för många (inte minst mellanchefer) enligt mig.

Som jag ser det är detta tydliga tecken på att vi måste göra vissa (många) saker på ett annat sätt. Det kan inte vara meningen att folk lägger orimligt mycket tid på en orimlig mängd mail (varav de flesta inte är relevanta). Det är dyrt och kostar – både pengar och hälsa. Vi skulle behöva ”internkommunikation 2.0”. Jag vill än en gång slå ett slag för mitt begrepp ”omtänksam kommunikation” :)

Dessutom hänger kvaliteten på internkommunikationen ihop med tillitsbaserad styrning, som jag ser det. Så här: I ett mer tillitsbaserat klimat hade medarbetarna inte känt sig tvingade att dubbelkolla allt åt höger och vänster sjuttioelva gånger, och skicka massor med mailkopior, för att kunna göra det de vill/ska.

Ser fram emot nästa vecka! Då föreläser jag om ungas medievanor och nätmobbning för lärare och skolpersonal på stadsbiblioteket i Göteborg. Och så håller jag kursen Attraktiv arbetsgivare (offentlig sektor) om arbetsgivarvarumärket och employer branding i offentlig sektor. Omväxling förnöjer! Men först helg :)

 

PS. För övrigt har jag träffat en himla massa inspirerande människor denna veckan, haft utbildning och föreläsningar, varit på trevliga platser och ätit goda luncher :) Tack till er alla, det gjorde min vecka!

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.