Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringmarknadsföring & reklamsociala medier

Vad är värdet av digital kommunikation, och hur mäter man det?

onsdag, 29 maj, 2019

influencer_marketing

Effekt, värde, nytta… Oavsett vilka ord man använder så vill både företag, offentliga verksamheter och aktörer i civilsamhället att deras kommunikationsinsatser gör nytta. Eller skapar värde. Ger resultat. Uppfyller uppsatta mål… ja, hur man nu väljer att formulera sig.

På sistone har jag funderat extra mycket på detta. Ju mer komplext medielandskapet blir desto svårare att värdera, mäta och utvärdera, tänker jag. Och i ett medielandskap som har förändrats väldigt mycket på kort tid är det lätt att gå vilse. Som jag ser det är det ganska många (även jag) som går vilse. Man tittar på fel saker att mäta.

Man mäter något och tror att man får svar. Jag är osäker på att man får svar på det man vill ha svar på. Ja, jag ska försöka vara lite mer konkret :) Det finns massor med exempel, men här kommer ett:

Det är lätt att få fram kvantitativa uppgifter i sociala medier och andra digitala kanaler. Det går att mäta följare, gilla-markeringar, delningar och reaktioner i sociala medier. Men är det alltid bäst med flest? Och vad menar man med ”bra”?

Om man som beställare/kund ska utvärdera huruvida en influencer är bra att samarbeta med, är då ”antal följare” ett relevant mått? Njae. Det kan ju också vara intressant att ta reda på vilka följarna är. Är de exempelvis potentiella kunder? Skulle de vara intresserade av våra produkter/tjänster? Skulle de ha ekonomisk möjlighet att köpa våra produkter?

Redan här är det ganska lätt att gå vilse. Lätt att förblindas över de oerhört stora antalen följare som vissa influencers har. Det är också lätt hänt att dra för snabba slutsatser: ”Okej, vi vill nå tjejer i 25-årsåldern, då vill vi samarbeta med kvinnliga influencers i 25-årsåldern”.

Det är bara det att många kvinnliga influencers i 25-årsåldern kan ha väldigt många 11-åringar som följare. Faktum är också att många kvinnliga influencers i 25-årsåldern har många killar och män – i alla möjliga åldrar – som följare. Det verkar man inte prata om så ofta.

Det finns också en hel del som tyder på att hängivna följare är just det – hängivna följare, fans till en viss influencer/idol. Det betyder inte per automatik att den genomsnittlige följaren är köpvillig eller öppen för andra varumärkes budskap. Värt att ha i åtanke för marknadsförare och opinionsbildare.

Som sagt, det finns en himla massa intressant att fundera över vad gäller att värdera, mäta och utvärdera kommunikation, marknadsföring och digitala kanaler. Inte minst kring influencer marketing. Jag kommer med stor sannolikhet återkomma till ämnet framöver. Jag håller också tummarna för att det kommer mer seriös forskning inom detta intressanta område.

För den som känner sig oförstående inför ”kulten” kring vissa influencers kan jag rekommendera boken Uppmärksamhetssamhället av forskaren Nanna Gillberg. Både rolig och intressant för den som vill få en djupare förståelse av vår samtid och det som händer i sociala medier och andra digitala medier.

Liten ordlista: Vad är en influencer? En influencer är en privatperson och/eller företagare (bloggare, youtuber, instagrammare, poddare) som till exempel delar med sig av sin vardag i en digital kanal. Vissa influencers är nischade inom t.ex träning, mode, inredning eller matlagning. Stora influencers lyckas attrahera många läsare/tittare/lyssnare, vilka i sin tur sprider innehållet vidare, och innehållet får därför en stor räckvidd – ofta en mycket större räckvidd än många traditionella medier och reklamkanaler. Vad är influencer marketing? Influencer marketing är när företag samarbetar med utvalda influencers och betalar/sponsrar dem med produkter/tjänster för att de ska publicera positivt innehåll om deras produkter. Influencer marketing förekommer både inom konsumentreklam och B2B. Även myndigheter och verksamheter inom offentlig sektor har börjat använda sig av influencer marketing. Viktigt att tänka på – för både beställare, eventuell agentur/byrå/förmedlare/mediabyrå och influencern – är att denna typ av samarbeten är marknadsföring och ska följa marknadsföringslagen. Till exempel måste influencern tydligt markera innehållet med t.ex ”sponsrat”, ”i samarbete med”, ”reklam” eller dylikt. Ersättningen till influencern är skattepliktig inkomst.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.