Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kommunikation & digital marknadsföringmarknadsföring & reklamsociala medier

Hur påverkas du av influencer marketing?

söndag, 2 juni, 2019

influencer_marketing

Jag är tudelad till influencer marketing, lite beroende på vilken hatt jag har på mig. Influencer marketing är alltså när företag och organisationer anlitar till exempel youtubers och instagrammare med många prenumeranter och följare.

Med marknadsförar-hatten på mig: Som marknadsföring för (särskilt vissa) produkter och tjänster kan influencer marketing funka jättebra, förutsatt att man hittar rätt influencer med följare som är potentiella köpare.

Med medievetar-hatten på mig: Det är intressant att följa medielandskapets utveckling. Men jag är inte säker på att jag gillar vad jag tror mig se framåt. Jag hoppas att jag har fel, och håller tummarna för att det får finnas en balans även framöver. Personligen tycker jag att vi och vårt samhälle behöver public service och kvalitetsjournalistik. I förlängningen tror jag att det vore farligt för demokratin om medielandskapet dominerades av klickjournalistik och influencers (särskilt i kombination med invånare som inte har förmåga att granska de ”nyheterna” som serveras – men det är en annan bloggpost). Samtidigt är jag fullt medveten om att skvaller, smaskiga avslöjanden och annat ”lättsmält” innehåll (folk är dessvärre inte så noga med om det är sant eller inte) är en klar vinnare när det kommer till klick, räckvidd och möjligheter att finansiera sin verksamhet med annonsintäkter… så ja, vi får väl se var det slutar.

Förresten, för den som vill läsa mera: Resumé Insikt bestämde sig för att testa reglerna och anmäla 14 influencers, till Reklamombudsmannens förtret (?!). Hälften av dessa influencers blev fällda. Dessutom var det en influencer som reagerade kraftigt på att bli granskad. Men med räckvidd följer makt, och med makt följer ansvar. Så visst kan man tycka att det är självklart att granska influencers, även om de traditionella medierna kan tyckas ha varit lite sena i reaktionen? Det är mycket som har blivit förvirrat och oklart i det nya medielandskapet…

Med föräldra-hatten på mig: Oavsett om det är märkt med reklam eller inte – det spelar liksom ingen roll om det per definition är smygreklam eller inte. Jag är inte helt nöjd med all påverkan som kommer via alla dessa youtubers och andra influencers (tantvarning, tänker några av er nu, men det bjuder jag på).

Helt klart är att familjens inköp i allt större utsträckning påverkas av influencers – vad gäller allt från kläder, halvfabrikatsmat (hu!) till polkagrisar i Gränna. Överallt har de där influerarna ett finger med i spelet, känns det som. Så är det nog för många. Skillnaden kan vara att jag är extra medveten om det pga yrkesskadad ;)

Gemene man har kanske inte riktigt funderat över influencers makt, och hur man själv påverkas av det – direkt eller indirekt (till exempel via sina barn). Det är en väldigt intressant fråga, tycker jag (med medievetar-hatten på mig).

Som förälder tycker jag också att det är otroligt viktigt att barnen som växer upp i detta förvirrade medielandskap får lära sig att ha ett kritiskt förhållningssätt. Det är till exempel bra att veta när man utsätts för påverkan. Vissa elever har tur. Andra elevers skolor och läroböcker är kvar på 1990-talet – och ”reklamkunskapen” sträcker sig till att eleverna få lära sig skriva roliga och säljande rubriker till en pappersannons. Det är säkert roligt. Kanske lärande på sitt sätt. Men det är alldeles för långt ifrån verkligheten, tycker jag. Jag tror att många lärare både skulle vilja och behöva fortbildning för att undervisa i digital kompetens. Detta är en av många anledningar till varför jag numera även håller föreläsningar och kurser för lärare och skriver läroböcker för grundskolan (tipsa gärna dina barns skola om läroboken Sök & Finn :)

Summa summarum: Jag tror att vi alla – både granskande medier, journalister, företag, organisationer och konsumenter/privatpersoner – behöver fundera lite mera över detta med influencers, och vilken betydelse de har för oss och för samhället i stort. Varför inte passa på att fundera lite över vilket samhälle vi vill ha också? :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon. PS. Om jag förstått reglerna rätt så är det helt ok för mig att skriva om Kreafon i Kreafonbloggen, utan att behöva märka ut det som reklam (eftersom det är Kreafons blogg). Men om rätt ska vara rätt, så tror jag att denna bloggpost borde markeras på något vis, eftersom jag nämner min lärobok Sök & Finn, som ges ut av förlaget Baggebetti. Så ja, denna bloggpost skrivs i samarbete med Baggebetti :)

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.