Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingdigitaliseringsociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Strategi i sociala medier 2019

fredag, 7 juni, 2019

sociala_medier_strategi

Häromdagen skrev jag om Provokation som framgångsrecept. Jag fick en del kommentarer på den bloggposten. Inte här, men på andra håll. Den verkar i sig ha varit lite provocerande, vilket inte alls var min mening.

Å andra sidan vet jag ju att nya idéer, tankesätt och synsätt, kan uppfattas som provocerande. Som person är jag bekant med risken att uppfattas som en ”osmidig” person, när man ifrågasätter befintliga metoder och/eller sådant som folk tycker om. Eller när man börjar prata om elefanten i rummet.

Jag har varit en sådan person ända sedan jag var liten. Idérik (och ifrågasättande). I grund och botten handlar det om en obotlig och väldigt stor nyfikenhet. ”Vad skulle hända om man…?”, ”Varför gör man inte så här istället?”,  ”Hur kommer det sig att…?”

Som vuxen har jag lärt mig att vara lite mer försiktig med var och hur jag ger uttryck för mina idéer (som ofta ifrågasätter något). Jag har fått en bättre förståelse för att, och varför, de kan uppfattas som provocerande. Det finns också tillfällen då jag blir trött på mig själv och idéerna… och/eller när andra inte förstår hur jag menar ;)

Samtidigt är det där tankesättet en av mina största tillgångar i mitt jobb, oavsett om det gäller varumärkesstrategier, sociala medier, digitalisering eller styrelsearbete. Det är också anledningen till varför jag på riktigt gillar komplexa sammanhang och ”svåra” problem (utmaningar!). Hur konstigt det än kanske låter, så är det en av anledningarna till varför jag börjat intressera mig för digital kompetens i skolan.

Jag kommer aldrig sluta att ”tänka nytt”. Jag inte kan helt enkelt inte sluta att vilja upptäcka nya saker. Och jag gillar problemlösning och kombon av kreativa idéer och logiskt tänkande.

På sistone har jag ägnat mig mycket åt ”nya” sociala medier-strategier. De flesta företag och organisationer har fastnat i ”gammalt tänk” (så som jag ser det). Det vill säga ”sociala medier-strategi à 2014”, som inte sällan är mer av en ”kanalstrategi”. Det är heller inte säkert att syftet är klargjort.

Jag har jobbat med sociala medier i drygt 10 år. Jag är övertygad om att de flesta företag och organisationer har väldigt mycket att vinna på att utveckla och förfina sina strategier. Framför allt att utveckla EGNA strategier, med hänsyn till tänkta målgrupper, faktiska kunder, affärsmål, resurser och så vidare. Fler skulle behöva koppla ihop kommunikationsstrategier med den övergripande affärsstrategin.

Det finns egentligen inte ”rätt” och ”fel”, och det som funkar bra för ett företag kan bli en fullständig flopp för ett annat. I detta arbete gillar jag att utforska och utmana – inte minst mig själv och mina egna (gamla) föreställningar.

Det var ur dessa tankar som bloggposten Provokation som framgångsrecept föddes. Läs gärna :) Och – för tydlighets skull – jag menar alltså inte att varken hissa eller dissa Isabella Löwengrip, eller uttrycka mina personliga åsikter. Inte heller menar jag att jag rekommenderar provokation som strategi. Vill bara belysa ett av många sätt att arbeta med sociala medier, idag, 2019.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.