Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


digital kompetenskommunikation i offentlig sektorsociala medier

Kommunikatörer behövs mer än någonsin

tisdag, 17 december, 2019

vadgorenkommunikator

Under året som gått har det pratats mycket om kommunikatörers roll och nytta. Inte minst kommunikatörer i offentlig sektor. Behövs det verkligen så många kommunikatörer? Gör de någon nytta?

Allt från allmänhet till journalister och forskare ifrågasätter. Men nej, det är till exempel inte alls ”helt sjukt” att det behövs mer än 60 kommunikatörer i Västra Götalandsregionen. Här är förklaringen. Många kommunikatörer har även börjat dela med sig av sin arbetsvardag under hashtaggen #vadgörenkommunikatör.

Jag tror egentligen inte att problemet är att det saknas kunskap om kommunikatörers roll. För mig hänger det mer ihop med det övergripande och pågående ifrågasättandet, som handlar om att skapa misstänksamhet, missnöje, instabilitet och syndabockar.

Bara det senaste året tycker jag mig ha sett ännu fler exempel på polarisering och ett tuffare samhällsklimat. Det är förstås viktigt att vi alla har kunskap att se igenom fake news, men också klarsynthet att förstå när och varför ett visst slags nyheter vinklas eller förstoras, till exempel i syfte att svartmåla Sverige.

Jag tänker att det blir allt viktigare att värna om öppenhet, god kommunikation och demokrati. Och motverka polarisering och osanningar. Därför behöver samhället både kvalitetsjournalistik och kompetent kommunikation från det offentliga.

Kommunikatörer i offentlig sektor behövs, inte minst för att värna om alla invånares rätt till korrekt och tillgänglig information. Kommunikatörer i offentlig sektor kan också bidra till öppenhet och fakta som i sin tur kan dämpa och förhindra missförstånd, polarisering och utanförskap.

Jag är stolt över att få vara en del av det arbetet, som coach, utbildare och rådgivare till kommuner, regioner och myndigheter. Det känns meningsfullt.

Men kommunikatörer kan inte göra allt. Vi invånare behöver bli klokare, mer medvetna, så att vi själva förstår vad det är vi utsätts för – och kan göra något åt det.

Därför tycker jag att det är så viktigt med det som kallas medie- och informationskunnighet (MIK) och digital kompetens. Jag vill dra mitt strå till stacken även där.

Snart kommer min bok Hej internet! som är en lärobok för lågstadiet. Tidigare i år skrev jag Stoppa nätmobbningen – första hjälpen för skolan.

Jag tänker att alla behöver få lära sig MIK (till exempel källkritik) steg för steg, precis som med alfabetet och att läsa och skriva. Mycket i sociala medier idag tyder också på att vi behöver bli bättre på att ja, helt enkelt bete oss på ett schysstare sätt gentemot våra medmänniskor – även i sociala medier.

Om vi låter våra barn få lära sig mer än vad vi har gjort, så tror jag att vi bidrar till ett bättre samhälle och en bättre framtid. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.